1. Beställningar
Endast personer över 18 år tillåts att handla på Smakfamiljen.se. Vid beställning skickas en automatisk orderbekräftelse. Skulle en produkt vara slut eller av annan anledning ej kunna levereras, så meddelas ni om detta inom 24 timmar.

2. Frakt
Fraktkostnad på 59kr tillkommer vid beställningar under 300kr inklusive moms. För företagspaket gäller fri frakt för beställningar över 500kr exklusive moms. För leverans utanför Sverige, kontakta oss på info@smakfamiljen.se så återkommer vi med prisuppgift gällande frakt.

3. Betalning
Vi erbjuder kortbetalning (Visa och Mastercard) samt betalning via internetbankerna Swedbank, Handelsbanken, SEB och Nordia via Payson.
Du kan också betala i förskott utan extra avgift. Varorna skickas när vi mottagit betalning.
Vi erbjuder även faktura med 14 dagars betalningsvillkor via Payson. Se punkt 4 för mer information.
I samtliga priset ingår moms.

4. Paysonfaktura
Vi erbjuder betalsättet ”Paysonfaktura” i samarbete med Payson AB.
Betalningsvillkor är 14 dagar och vid fakturaköp tillkommer en avgift om 25 kr.
För att kunna beställa mot faktura måste Du ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som genomförs vid köpet.
Fakturan kommer att sändas separat med e-post till den e-postadress du anger vid köptillfället.
Vid försenad betalning skickar vi en betalningspåminnelse varvid lagstadgad påminnelseavgift om för närvarande 60 kr tillkommer. Vi debiterar även dröjsmålsränta med 2 % per månad från fakturans förfallodag.
Vid utebliven betalning lämnas ärendet till inkasso varvid lagstadgad inkassoavgift om för närvarande 160 kr tillkommer.
Payson förbehåller sig rätten att i enskilt fall neka leverans och ompröva beställarens kreditvärdighet.

Vid betalning med Paysonfaktura kommer fakturan att pantsättas till Payson och därefter till SVEA Ekonomi AB, 556489-2924.

5. Leveranser
Varor som finns i vårt lager skickas normalt inom två arbetsdagar. I de fall varorna i lager hos våra leverantörer tar det vanligtvis 2-4 arbetsdagar innan varan skickas. Skulle leveranstiden vara längre kontaktas kunden.
Paketen levereras av DHL eller Posten till närmsta utlämningsställe alternativ skickas som brev.

6. Leveransförseningar
Ibland uppstår leveransförseningar utom vår kontroll. Det kan t.ex. ske då en leverantör inte kan fullfölja sina leveransförpliktelser mot oss. Om det inträffar frånsäger vi oss ersättningsansvar till kunden för den skada som förseningen åstadkommit. Du kan lita på att vi alltid meddelar dig om leveranser drar ut på tiden. Du har som kund alltid rätt att häva köpet utan kostnad vid leveransförsening.  

7. Transportrisken 
Smakfamiljen ansvarar för transport till dig som kund. Du och transportföretaget står för risken vid eventuell retur till oss.

8. Skadade varor
När får dina varor är det viktigt att du kontrollerar så varorna inte är skadade. Är varan skadan eller felaktig kontakta oss så snart som möjligt via e-post info@smakfamiljen.se.

9. Ångerrätt och Öppet köp
Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har Du som konsument (detta gäller ej företag) rätt att frånträda avtalet genom att meddela oss detta inom 14 dagar från mottagandet av varan. För att Du skall kunna nyttja din ångerrätt måste Du returnera varan i oskadat skick, i originalförpackning. Vid nyttjande av ångerrätten är det Du som står för returkostnaden.

Hos oss gäller 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen. Ångerrätten gäller endast om varan är i väsentligt oförändrat skick. Vid nyttjande av ångerrätten är det kunden som står för returkostnaden. Kontakta oss gärna om ni vill ha hjälp med retur.

10. Reklamationer
Om du vill reklamera en skadad eller felaktig produkt ber vi dig kontakta oss för vidare instruktioner.

11. Garanti
1 års garanti gäller om inget annat anges. I många fall gäller 2 års garanti.

12. Reservationer
Vi reserverar oss för ändringar i priser till följd av stora prisavvikelser från våra leverantörer, felskrivningar eller andra fel som ligger utanför vår kontroll. Läs mer om oförutsedda händelser under Force Majeur nedan.

13. Force Majeur
I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut och jämförbara händelser utanför vår kontroll vilka ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.

Nedan följer länkar till Konsumentverket och ARN där du kan läsa mer detaljerat om Konsumentköplagen och Distansavtalslagen mm.

http://www.konsumentverket.se/
http://www.arn.se/